Cara Masak Telur Guna Handphone

Telefon Bimbit merupakan satu keperluan pada zaman ini, jadi setiap orang pasti memiliki telefon bimbit.. Tapi tahukah anda selain kita boleh buat panggilan, sms, dan lain… kita juga boleh gunakan telefon bimbit untuk memasak! tidak kira lah model apa pun.. Lagi bagus kalau anda guna hanphone yang murah-murah cap ayam (hanpdhone tiruan) sebab kalau anda guna handphone tiruan kadar radiasi handphone lebih tinggi berbanding beli yang original, sebab yang original dia ada tapis sikit tahap radiasi dia, namun radiasi tetap ada jugak tak kira la ori ke tak.. yang penting boleh masak.

Berikut adalah cara-cara memasak telur guna handphone:

A very important message to everyone, please read it carefully.

1 Egg, & 2 Mobiles 65 minutes of connection between mobiles. We assembled something as per image:

Pesanan penting kepada semua tolong baca dengan teliti. Satu ujikaji radiasi telefon bimbit ke atas telur telah dijalankan. Bahan yang digunakan sebiji telur dan dua buah telefon bimbit. Persediaan adalah seperti gambar di bawah:

Initiated the call between the two mobiles and allowed 65 minutes approximately. .. During the first 15 minutes nothing happened; 25 minutes later the egg started getting hot; 45 minutes later the egg is hot; 65 minutes later the egg is cooked.

Panggilan di antara dua telefon diaktifkan untuk tempoh selama lebih kurang 65 minit. Hasilnya seperti berikut:

15 minit – tiada apa yang berlaku.

25 minit – telur mulai panas.

45 minit – telur telah panas.

65 minit – telur telah masak.

Conclusion: The immidiate radiation of the mobiles has potential to modify the proteins of the egg. Imagine what it can do with the proteins of your brains when you do long calls.

Rumusan: Radiasi dari telefon bimbit mampu untuk mengubah protein telur. Bayangkan apa yang ia dapat buat kepada protein otak anda apabila anda berbual untuk tempoh yang panjang menggunakan telefon bimbit.

P/S: ini bermakna telefon bimbit mempunyai radiasi, radiasi ini akan bertambah kuat lagi bila anda melakukan panggilan atau menerima panggilan. oleh itu, lagi lama anda bergayut lagi tinggi potensi untuk dapat penyakit. Antara penyakit yang  paling best disebabkan radiasi handphone ialah Kanser Otak..

Jadi kepada anda semua, jangan la bergayut lama sangat, sayangi otak anda. Tapi bagaimana pula bagi lelaki yang letak handphone dalam poket seluar.  Kalau ada satu handphone je mungkin setengah masak. Tapi kalau Ada 2 handphone pulak, satu letak poket sebelah kanan satu lagi belah kiri.. memang masak la. hehe..

Krdt to Dayak at MalaysiaRia

Advertisements

Koleksi Skuter Jepun (8 Gambar)

Perrrrggghhhh, dah macam Gaban Z dah aku tengok. Negara seperti Jepun memang lebih menggemari motor skuter berbanding motor bergear yang lain, mungkin kerana motor jenis ini lebih mudah dikendalikan, lebih santai dan lebih sopan bila dinaiki.

nota :

  

hahaha,.. asal boleh je dia taruk lirik,.. janji bunyik jepun,..

Krdt to Dayak at MalaysiaRia

Giveaway PDF Protector, Splitter and Merger 1.0

 

    PDF Protector, Splitter and Merger is one of the best software to protect PDF files by using 128-bit encryption, split PDF files into many PDF files with various options. This software can merge thousands of PDF files into single PDF file.

    PDF Protector, Splitter and Merger gives you multiple options to encrypt your PDF files in single process such as you can set Owner Password and User password with Specific limitations for user.PDF Protector, Splitter and Merger can split a PDF file according to your requirement,there are lots of option to split PDF file i.e user can split PDF File into Single Pages or user can split only EVEN or ODD pages from PDF file and this software allow user to split PDF file from a specific Page Range or user can Delete some pages from a PDF file.

    This tool can merge thousands of PDF files into single PDF file.

    Key Feature

       

  • Support 128-Bit Encryption

  • It can Encrypt Multiple Files in a single process.

  • User Can set Owner and user password to PDF Files.

  • Limitations can be set in Password Protected PDF File.

  • Split PDF Files in Batch Process with multiple Options.

  • Split PDF Files in Even or Odd Pages, or giving the range of Pages, Delete some pages range or specific page from PDF files.

  • Merge multiple PDF Files into Single PDF File

  •  

Vendor:             AlgoLogic

Product Page: http://www.algologic.in/pdf-protecter-splitter-merger.html

Price of PDF Protector Splitter and Merger is $9.95,but today you can get it free.

Instruction::Please download the setup from the link given below,this software is preactivated,so you don’t have to enter any activation key manually,internet connection required to activate the software.

Please Note: No free technical support, No free upgrades to future versions, Strictly personal usage.

Download PDF Protector Splitter and Merger

Krdt to Intel® Core™ i7 Processor4.80GHz at MalaysiaRia

Mirillis Action 1.10 Full

Version history:

09/09/2012 Action! 1.10.0

Important fix for recording Windows 8 Modern UI Style applications

Added option to record microphone into separate audio track (for video recordings)

Added settings to select microphone input audio device

Added settings to select system sound input audio device

Fixed audio recording at 192kHz sampling frequency

Small GUI improvements

Stability improvements

View full changelog

All features / Full description:

Record your gameplay in HD. Benchmark games performance.

Action! outstanding performance and GPU utilization allows the smoothest real-time HD gameplay video recording ever! Display current and average game framerate (FPS) during gameplay and save your benchmark results.

Smooth Windows Aero HD desktop recording, easy tutorial creation!

Action! defines a new standard of performance

and user experience for real-time desktop

recording software. Record smooth high framerate

HD videos of your dekstop and applications activity,

add microphone audio commentary and create great tutorials with ease!

Real-time web videos recording. Record what you see.

Record videos from websites and other applications in real-time. Action! allows to record videos from defined display region, selected application window or in fullscreen mode. With Action! you can record videos from ANY web player, no matter which video service you are using!

Export your recordings to popular formats and devices!

Select one of many predefined profiles and push

a button to export your recordings to popular formats, favorite multimedia devices, Facebook or YouTube™. Save energy and time using optimized and hardware accelerated video exporting with NVIDIA® CUDA™

or Intel® Quick Sync Video technologies.

Upload to YouTube™ or Facebook

Export and upload your recordings to popular services and social networks like YouTube™ and Facebook. Action! provides predefined exporting profiles for YouTube™ and Facebook, just push a button to export and automatically upload your recordings

to your favorite service fast and easy.

Capture screenshots

With Action! you can capture multiple screenshots of your games or desktop. Just press a hotkey and screenshot will be saved directly to a file on your hard disk without interrupting your work or gameplay.

Record live audio commentary

Action! allows to record additional live audio commentary during gameplay or dekstop recording making easy creation of tutorials and game walk-through videos. Microphone settings provide full control of microphone input volume and mixing level with system sounds.

http://downloadmirillis.com/files/action_1_10_0_setup.exe download

sYAwI-6MiGl-8MSKR-H7E92-CSWOq-YbFnT

 

Krdt to Intel® Core™ i7 Processor4.80GHz at MalaysiaRia

Siapa Pereka Bentuk Asal Bendera Jalur Gemilang ?

JALUR Gemilang telah dibawa ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) oleh angkasawan negara

SEMASA hayatnya, Mohamed Hamzah merahsiakan beliaulah pencipta Jalur Gemilang, hingga ramai temannya sendiri tidak mengetahui perkara itu.

Hanya selepas kematiannya pada 1993, barulah adik beliau, Abu Bakar Hamzah (gambar), sekarang 77, mendedahkan secara terbuka perihal abangnya itu.

Abu Bakar Hamzah

Jalur Gemilang menurutnya, mula dicipta pada 1947 apabila pemerintah masa itu mengadakan pertandingan mereka bendera Persekutuan Tanah Melayu.

Mohamed yang ketika itu berusia 29 tahun tidak mahu melepaskan peluang keemasan tersebut untuk menonjolkan bakat melukisnya.

Mohamed Hamzah

Bekas kakitangan Jabatan Kerja Raya Johor itu memang berbakat dalam bidang seni lukis dan sanggup menghabiskan masa berjam-jam menyiapkan sesebuah lukisan.

Surat dan lakaran bendera yang di hantar semasa pertandingan

“Saya masih ingat Allahyarham yang tamat persekolahan di English College (kini Maktab Sultan Abu Bakar) mengambil masa dua minggu mereka empat lakaran bendera untuk dihantar ke Kuala Lumpur.

Akhirnya terpilih

“Dia tersenyum lebar ketika lakaran bendera diciptanya dipilih dan dipaparkan dalam akhbar-akhbar tempatan,” katanya.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 19 Februari 1993, 14 hari sebelum genap usia 75 tahun di rumah keluarganya di Kampung Melayu Majidee, Johor Bahru.

Allahyarham pernah meminta adiknya Abu Bakar untuk merahsiakan dirinya pencipta Jalur Gemilang dan biarlah masyarakat mengetahuinya sendiri.

Namun setelah meninggal dunia, banyak pihak tidak bertanggungjawab mengaku mencipta Jalur Gemilang membuatkannya tampil bercerita kisah sebenar meskipun memungkiri janji kepada abangnya.

Kini, perkara itu telah terungkai tetapi Abu Bakar masih memendam rasa kecewa berikutan Allahyarham masih belum menerima pengiktirafan sewajarnya.

“Jalur Gemilang sudah sampai ke angkasa lepas malah yang membawanya turut mendapat pengiktirafan tinggi tetapi pencipta bendera bagai dipinggirkan,” katanya.

Ditanya mengenai bangunan terakhir yang direka Allahyarham, Abu Bakar berkata, dia tidak mengingatinya kerana terlalu banyak yang direka bentuk oleh Allahyarham.

Antaranya bangunan Dewan Jubli Intan, Menara Johor. Bagi mengenang jasa abangnya, beliau dan saudara-mara mengadakan kenduri arwah setiap Ogos serta melawat pusaranya di Kebun Teh, Johor Bahru.

Allahyarham mendirikan rumah tangga empat kali dan terakhir bersama Robani Daud. Mereka dikurniakan seorang anak, Mariam serta empat anak angkat; Khadijah, Azizah, Mohd. Ali dan Mohd. Seth.

Bagi Abu Bakar, bendera itu melambangkan kedaulatan negara. Sebab itulah beliau sedih apabila Jalur Gemilang tidak dihormati.

Antara isu menyedihkan termasuklah ia dipasang terbalik, sudah lusuh atau koyak.

“Saya pernah memarahi individu yang sengaja mengibarkan bendera separuh tiang,” katanya.

Krdt to Dayak at MalaysiaRia

Today’s Giveaway-Hard Drive Washer

    Windows and nearly all other software that is installed on it produce temporary data. These disk space consuming files are used to remember personal data or user behaviour in the best case, but most of the time they only decrease the speed of your system the more is installed on it.

    Unfortunately there are not many programs that really take care about consequences of saving temporary files to different places, with different extensions or without always deleting when possible or necessary. 1-abc.net Hard Drive Washer does what all these programs forget. It searches for these unnecessary files and offers you to delete them.

    Besides conventional temporary files that normally are saved with a .tmp extension, there are more files that are not really required to keep your system running. Especially backup files that end on a .bak extension, .log files or files that were renamed to .old for security reasons months ago can be found and deleted easily with this program.

    Additionally, 1-abc.net Hard Drive Washer can delete the whole content of temporary folders and allows the user to configure what files should be looked for. Of course it is also possible to edit the exceptions list for files that should not be deleted under any circumstances because not all software developers take care about what temporary files are normally meant for. Other nice features are the scheduling function (clean your hard disk each … days) and the possibility to scan each drive including hard drives, floppy disks, camera cards and USB-sticks for unnecessary files.

    To keep it absolutely secure, all unnecessary data can be deleted to the Recycle Bin to enable undoing these changes.

    Feature Overview:

       

  • Easy-to-use interface

  • Very fast temporary files search engine

  • Cleaning all temporary folders

  • Undo function by using the Recycle Bin

  • Configurable exceptions list, add relative or full paths to files or folders

  • Scheduler to decide how often you want to start a searching process automatically

  • Drive selection to search on any re-writable media

  • Add your own files or file extensions you want the program to search for

  • Close program automatically when deleting is done

  • Feature to select what files with what extensions can be deleted

  • Erase deleted files completely with the wiping feature so they can not be recovered again

  • See and modify default temporary folder

  • Check files before deleting by executing them from the results list directly

  • Program can be installed on USB sticks, floppy disks or nearly all other re-writable media

  • Very low system resources required

    •  

    Vendor:             1-abc

    Product Page: http://www.1-abc.net/0012/index.htm

    Price of Hard Drive Washer is EUR 14.95,but today you can get it free.

    Instruction::Please download the setup from the link given below,read the ReadMe.txt file to activate the software.

    Please Note: No free technical support, No free upgrades to future versions, Strictly personal usage.

    Download Hard Drive Washer

    Krdt to Intel® Core™ i7 Processor4.80GHz at MalaysiaRia

5 Punca Masalah Kewangan yang Membelenggu Diri

Tidak dapat dinafikan, wang merupakan satu ‘alat’ yang amat penting untuk meneruskan kehidupan. Seawal pagi lagi, kita sudah menggunakan wang. Semasa perjalanan menuju ke tempat kerja, kita membelanjakan wang untuk membeli sarapan, mengisi minyak kenderaan, membayar tol dan pelbagai lagi aktiviti transaksi. Pada hujung minggu pula, kita akan membelanjakan wang untuk membeli-belah dan menjamu selera bersama keluarga di restoran. Lihatlah, saban hari kita pasti menggunakan nota-nota kertas atau siling-siling ini. Oleh itu, kita perlu mengambil tahu cara-cara untuk menguruskan kewangan.

Artikel kali ini berkongsi tentang 5 punca masalah kewangan yang sering membelenggu kehidupan kita. Mari kita perhatikan dan merefleksi diri tentang 5 punca ini agar sama-sama mendapat manfaat daripadanya.

Apakah 5 punca utama masalah kewangan ini?

(1) Tiada simpanan kecemasan

Simpanan kecemasan adalah perkara penting dalam kehidupan anda. Ini kerana, anda tidak dapat menjangkakan apa yang akan berlaku pada masa hadapan. Mungkin anda ataupun ahli keluarga anda akan ditimpa penyakit atau kemalangan. Saya mendoakan anda dan keluarga sihat sejahtera.

Namun, sekiranya anda mempunyai simpanan khas untuk perkara kecemasan, sekurang-kurangnya bebanan yang ditanggung tidaklah terlalu berat. Ia juga dapat memberi ruang dan pilihan untuk anda memikirkan tindakan terbaik yang anda perlu lakukan.

Satu cara yang terbaik ialah dengan membeli insuran kesihatan. Ramai orang yang kurang peka terhadap peri pentingnya insuran kesihatan ini. Tidak rugi anda membuat persediaan awal dengan membeli insuran kesihatan. Insuran kesihatan bukan sahaja dapat membayar bil-bil perubatan dan pembedahan, malah anda juga boleh menggunakannya untuk menolak cukai tahunan daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

(2) Tidak dapat membezakan antara keinginan dan keperluan

Ini juga satu punca utama yang menyebabkan anda mengalami masalah kewangan. Boleh dikatakan lebih 60% pembeli menyatakan bahawa mereka membeli mengikut keinginan dan bukannya keperluan. Anda perlu bijak dalam merancang perbelanjaan supaya ia tidak akan memudaratkan diri sendiri pada masa hadapan.

Satu tips yang baik ialah dengan membuat senarai barang-barang yang anda mahu beli. Kemudian, anda tanyakan pada diri, adakah ini keperluan atau keinginan?

Keperluan ialah sebarang benda yang anda betul-betul perlukan untuk memastikan kelangsungan kerja atau matlamat tugasan anda tercapai. Contohnya seperti komputer riba bagi seorang pelajar. Komputer riba amat penting untuk memastikan semua tugasan yang diberikan oleh pensyarah dapat dilaksanakan dengan baik dan dihantar mengikut masa yang telah ditetapkan.

Keinginan ialah benda-benda yang tanpanya anda masih boleh membuat kerja dan meneruskan hidup seperti biasa. Contohnya, membeli sesuatu kerana mementingkan jenama. Sedangkan, masih ada produk yang mampu milik, berkualiti dan mampu membantu anda untuk mencapai sesuatu objektif. Istilah ‘biar papa asal bergaya’ tidak seharusnya digunapakai.

(3) Tidak mengetahui aliran wang keluar

Sebaiknya, anda perlu mengetahui setiap aliran wang yang telah anda belanjakan. Ini adalah untuk memudahkan anda melakukan perancangan terhadap perbelanjaan yang ingin dilakukan.

Kebanyakan daripada kita menggunakan telefon pintar pada masa kini, tidak kiralah sama ada menggunakan platform Android atau Apple. Anda boleh mencari aplikasi-aplikasi pengurusan kewangan seperti ‘HomeBudget’, ‘Piggie’ dan lain-lain.  Aplikasi sebegini dapat membantu anda mengenalpasti aliran wang masuk dan keluar pada setiap hari. Pada setiap minggu dan bulan, anda boleh mengetahui pola perbelanjaan dan seterusnya mengurus perbelanjaan dengan lebih baik.

Jika anda tidak menggunakan telefon pintar, anda boleh mengambil masa selama 5-10 minit setiap hari sebelum tidur untuk mencatat perbelanjaan anda. Percayalah, anda akan lebih tenang untuk membelanjakan wang kelak.

(4) Citarasa melebihi kemampuan

Setiap perbelanjaan yang dilakukan mestilah berpadanan dengan kemampuan anda. Jangan terlalu mementingkan citarasa kerana ia pasti akan memudaratkan.

Dunia konsumerisme yang penuh dengan iklan-iklan di televisyen, surat khabar dan pelbagai lagi medium pemasaran, menyebabkan para pengguna berlumba-lumba untuk membeli barangan berjenama. Jika ada yang menegur-”Wah, kamu memandu kereta BMW 7 series. Kayanya.”-pasti timbul perasaan bangga kerana orang memuji kita kaya.

Namun, kita perlu bertanya kembali, adakah dengan memakai benda-benda berstatus tinggi ini boleh menyebabkan hati aku tenang? Mampukah aku tidur dengan lena? Jika anda tenang, tidak terbelenggu dek masalah melangsaikan hutang, itu petanda kemampuan anda mengikut citarasa. Jika sebaliknya, anda harus mula mengukur baju di badan sendiri. Bukankah hidup lebih tenang, jika hidup anda tidak dibelenggu oleh hutang yang menimbun?

Sebagai renungan, jika kita benar-benar kaya, kita tidak perlu menunjuk-nunjuk atau mencanang kepada orang ramai bahawa kita kaya. Orang ramai akan tahu dengan sendirinya bahawa kita kaya atau sebaliknya.

(5) Sukar menolak tawaran

Mungkin anda bukan seorang yang boros, tetapi anda merupakan seorang yang sukar untuk menolak tawaran jualan terutamanya daripada penjual dikalangan rakan-rakan atau ahli keluarga.

Anda perlu faham, matlamat akhir seorang penjual ialah untuk memastikan barangannya terjual. Ada penjual yang tidak mempedulikan apa-apa jua alasan yang diberikan oleh pelanggan. Justeru, anda perlu bijak untuk mengawal situasi ini supaya ia tidak membebankan anda kelak. Berkatalah tidak pada tempatnya.

Krdt to Dayak at MalaysiaRia

Saya Malu Untuk Berubah

"Aku dah tak suci lagi. Aku banyak dosa. Terlanjur dah dengan berapa orang lelaki dah. Zina tu dulu perkara biasa bagi aku sebab aku couple bukan dengan seorang lelaki je. Tapi sekarang aku menyesal. Aku rasa aku teruk sangat! Aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Aku selamanya tak akan jadi baik. Dosa-dosa lalu terus menghantui hidup aku. Aku rasa diri ini jijik dan teramat kotor,"

"Aku ini nak kata budak jahat, tak adalah jahat sangat cuma nakal tu adalah sikit-sikit. Itu mungkin kerana terikut perangai kawan-kawan. Mengusik dan menyakat orang kerja biasa. Tapi sebenarnya jauh di sudut hati aku, aku nak jadi lebih baik tapi aku malu. Nanti apa yang kawan-kawan aku kata. Aku dah pernah sekali ajak mereka solat berjemaah dan pergi dengar ceramah tapi aku dipandang pelik. Aku rasa susah sangat. Aku terhimpit,"

"Aku solat cukup lima waktu sehari. Puasa pun Alhamdulillah. Nak kata bab tutup aurat, aku lepaslah agaknya. Tapi aku rasa aku ini tak cukup baik. Bila aku tengok kawan-kawan yang berubah, bila aku tengok kawan-kawan yang pakai tudung labuh dan berbaju kurung, aku rasa aku ini tak baik. Aku nak berubah tapi aku malu. Aku rasa susah. Aku rasa tak sanggup nak tinggalkan dunia cardigan, jeans, shawl dan pashmina,"

Iman Itu Masih Ada.

Tatkala hati terkesan dengan perbuatan dosa yang dilakukan, itu bukti tandanya iman masih ada. Penyesalan itu salah satu daripada peringkat taubat.

Fitrah manusia suka akan kebaikan. Sebenarnya melakukan kebaikan lebih mudah daripada melakukan maksiat. Tak percaya?

Mana lebih senang. Pergi konsert atau pergi masjid? Kalau pergi konsert, perlu keluarkan duit untuk membeli tiket dan bersesak-sesak dengan orang ramai. Faedah? Belum tentu. Kalau pergi masjid, langkahan kaki pun sudah dikira. Tidak perlu keluarkan modal. Malah makin dicintai Allah. Asal niat betul.

Mana lebih senang. Bersedekah atau mencuri? Kalau bersedekah, hanya keluarkan duit. Zahirnya berkurang sedangkan hakikatnya semakin meningkat saham di sana. Kalau mencuri, hati gelisah dan tidak tenteram. Hidup dalam ketakutan. Tidak bahagia.

Selagi dunia tidak kiamat, selagi itu peluang masih ada. Kenapa harus memandang dosa yang lalu sedangkan kita masih punya waktu?

Pandangan manusia. Cuba jadi tegas! Manusia kalau kita buat baik, ada orang tidak suka. Kalau kita buat jahat apatah lagi, mesti ramai juga yang tidak suka. Jadi, buat hanya apa yang Allah suka walaupun manusia tidak suka. Pegang prinsip itu! Kerana kita bukan hamba manusia, kita hamba Dia! Ini bukan marah tetapi tegas dan semangat!.

Create the Future

Kita selamanya tidak akan pernah tahu apa yang bakal terjadi pada masa hadapan. Tetapi kita boleh mengubahnya mulai hari sekarang. Apa yang kita buat hari ini, itulah yang bakal terjadi pada hari esok. Yang penting, tanya pada diri, jika ingin melakukan kebaikan, di manakah usaha? Begitu juga dengan soal rezeki dan jodoh. Qada muallaq iaitu ketentuan Allah yang tercatat di lauhul mahfuz dan kita boleh mengubahnya. Tetapi itu semua bergantung kepada sejauh mana usaha dan doa.

Mari saya datangkan satu analogi. Katakan Ahmad seorang pelajar yang bermasalah, malas belajar dan menghisap rokok. Tiba suatu ketika, terdetik penyesalan di hatinya. Dan ketahuilah, saat itu, dia punya dua peluang. Peluang ke arah kebaikan atau sebaliknya. Terhimpit antara dua lorong.

Lorong pertama, memilih untuk rajin belajar dan meninggalkan tabiat menghisap rokok. Lorong kedua, masih tetap dengan perangai dan tabiat lama. Apakah mungkin jika dia masih berada di lorong kedua, pada masa hadapan nanti dia bakal menjadi seorang graduan universiti yang punya sahsiah mulia dan cemerlang? Sudah tentu tidak! Tetapi sebaliknya yang berlaku jika lorong pertama yang menjadi pilihan.

Ini yang saya maksudkan. Bukan mahu menjadi ahli nujum. Cuma mengajak untuk bersama membina masa hadapan. Mencipta jalan cerita sendiri. Kita umpama pelakon di pentas dunia. Kita punya kuasa untuk mengarah jalan drama sendiri. Dan yang pasti hanya ada dua pilihan yang terbentang. Satu lorong yang dipilih, akan membawa kepada lorong yang lain. Jika lorong kebaikan dan perubahan yang dipilih, pasti kesudahannya juga begitu. Begitu juga sebaliknya. Inilah sunnatullah.

Buat Dirimu…

Sayangku nisa’, usah biarkan keterlanjuranmu menjadi sejarah hitam yang terus mencalit debu kehitaman walau hingga ketika ini. Itu semua sejarah dahulu dan ketahuilah hari ini juga bakal menjadi sejarah. Tetapi bezanya sejarah dahulu itu menjadi suatu pengajaran yang besar buat diri. Dan sejarah yang bakal ditelusuri ini, ketahuilah, dirimu masih punya waktu. Usah persiakannya!

Juga buat diri yang rindu akan kebaikan. Apakah saat Allah mendatangkan penyesalan di hatimu, engkau mahu melepaskan peluang ini? Apakah pada saat Allah membuka jalan taubat buatmu, engkau memilih untuk semakin menjauh daripada-Nya walaupun tanpa kerelaan hanya kerana malu dengan manusia sekeliling? Atau merasa diri itu terlalu kotor dan tidak layak untuk diampunkan? Ketahuilah Dia Maha Pengampun. Usah pedulikan pandangan mereka dan mereka itu, tetapi dongaklah ke atas, dan ketahuilah Dia menunggumu untuk sujud kepada-Nya! Bersama air mata taubat seorang hamba!

Buat nisa’, walau dirimu merasa tiada yang menyayangi, ketahuilah aku di sini amat menyayangimu sekalipun kita tiada pernah mengenali. Tetapi walau sebesar mana kasihku kepadamu, masih pasti belum mampu menandingi kasih-Nya terhadapmu. Apakah saat ini masih mahu berpaling?

Motivasi daripada Kisah.

Saya memahami, berbicara itu mudah tetapi mahu melakukan itu tidak semudah bicara dan tulisan. Kerana itu perlu kepada kisah-kisah yang dapat menguatkan hati. Yang bisa meneguhkan keazaman dalam diri untuk menjadi lebih baik.

Pasti dan sudah tentu pernah mendengar kisah seorang pelacur perempuan. Yang kiranya dipandang manusia begitu kotor dan jijik pada masa kini sehingga melahirkan anak di luar perkahwinan yang sah. Walaupun mereka itu kini telah menyesal dan ingin berubah tetapi tetap dipandang serong. Tiada sokongan dan semangat yang ditiup tika mereka lemah. Kerana terusan dihantui dosa-dosa lalu.

Dengarkan kisah ini yang ingin saya putar kembali. Kembali kepada kisah pelacur perempuan. Yang berzina. Tetapi dimasukkan ke dalam syurga oleh Allah hanya kerana memberi minum kepada seekor anjing. Tidakkah rahmat Allah itu luas? Kerana itu berhenti menghukum manusia. Walau kotor pada pandangan manusia, kita tiada pernah mengetahui apakah pandangan-Nya.

Lihat diri sendiri dan nilai. Diri sendiri juga belum tentu baik. Diri sendiri juga belum tentu dipandang-Nya. Walaupun kita melakukan kerja dakwah, walaupun diri itu sentiasa memberi tazkirah, walaupun diri itu aktif dalam program keagamaan. Saya suka untuk kembali mengingatkan kepada niat. Lagi sekali, lihat dan nilai. Itu semua tidak bermakna jika hati terdetik riak dan melakukan kerana ingin dipandang hebat oleh manusia. Kerana ingin supaya manusia memandang tinggi. Kerana ingin manusia memandang diri itu bagus, baik, soleh dan solehah. Tika itu, tanya diri sendiri, di mana niatmu yang kau katakan kerana Allah?

Lagi saya bawakan kisah yang cukup sering didengari. Kisah pembunuh yang telah membunuh 99 orang.Lihat usaha dan kehendaknya yang ingin bertaubat. Pembunuhannya mencukupi 100 orang apabila membunuh seorang alim yang mengatakan bahawa dia telah tiada harapan.

Namun, tidak pernah cuba untuk berputus asa. Mengikut nasihat seorang alim yang lain yang mengatakan bahawa perlu penghijrahan ke satu perkampungan yang suasananya bisa membantunya bertaubat. Namun,di pertengahan jalan, dia meninggalkan dunia tanpa sempat bertaubat. Tetapi dalam keadaan sedang usaha bertaubat. Dan dia dimasukkan ke dalam syurga.

Kesimpulan.

Kita tidak akan pernah bisa mengubah masa lalu, tetapi kita masih bisa bertindak mulai sekarang untuk mencipta sejarah baru.

Andai tiada berhenti memikirkan pandangan manusia, langkah kita tiada ke mana. Mereka tiada untung tetapi kita tetap rugi.

Sentiasa bersangka baik dengan Allah. Apabila jalan hidup kita begitu dan begini,yakinlah itu yang terbaik. Apabila kita melakukan dosa, Dia ada memberi keampunan. Saat kita lemah dan terhimpit, Dia ada meniupkan semangat dan kekuatan. Allah ada menyebut bahawa Dia bersama sangkaan hamba-Nya. Andai kita yakin dosa-dosa kita akan diampunkan, Dia dengan rahmat dan sifat Maha Pengampun-Nya akan mengampunkan dosa hamba-hamba-Nya yang benar-benar ikhlas dan bersungguh.

Krdt to Dayak at MalaysiaRia

Semut Peluru

Semut peluru adalah salah satu jenis dari Paraponera,iaitu salah satu spesies semut terbesar di Dunia. Semut peluru mempunyai nama latin (Paraponera clavata). dinamakan Semut Peluru kerana mempunyai sengatan yang sangat kuat. Spesies ini hidup di hutan hujan tropika di dataran rendah yang berlembab dari selatan Nikaragua sampai Paraguay. penduduk setempat menamakan semut peluru sebagai “Hormiga Veinticuatro” atau “Semut 24 (jam)”. ini kerana dari mulai digigit rasa sakit itu akan terasa selama 24 jam. semut peluru berukuran 18-25 mm panjang dan berwarna hitam agak kemerahan.

Koloni semut peluru ini terdiri dari beberapa ratus ekor dan biasanya terletak di dasar pohon. Semut Peluru berburu secara individu di atas pohon dan di sekitar sarangnya. Semut pekerja berada dekat sarang untuk menjaga para semut kecil dan mengambil nektar hingga sampai ke ujung pohon. Nektar dibawa ke sarang untuk makanan para bayi semut oleh Semut pekerja menggunakan rahangnya.semut pekerja berukuran 18-25 milimeter dan warnanya agak hitam kecokelatan. Sedangkan semut ratu tubuhnya lebih besar hanya mampu menghasilkan telur saja. Kaki bahagian depan berwarna keemasan, badan dan kakinya berbulu. badan semut peluru ini lebih mirip seperti bentuk binatang tawon tanpa sayap. Organ Semut peluru ini berada di lambung, yang dapat mengeras bila terjadi bahaya atas dirinya.

Semut peluru mempunyai racun yang sangat kuat, yang dapat melumpuhkan mangsa mereka atau menyerang demi perlindungannya. Rasa sakit yang disebabkan oleh gigitan semut peluru ini kononnya lebih besar dari pada Hymenoptera lainnya. Tingkat keparahan dari rasa sakit akibat gigitan semut peluru ini pada sekala 1,0 – 4,0 menurut Schmidt Sting Pain Index. Schmidt Sting Pain Index adalah skala rating rasa nyeri yang disebabkan gigitan Hymenoptera. Rasa sakit ini bisa digambarkan seperti di bakar hidup-hidup, hingga sakit yang berdenyut-denyut itu berlanjut selama 24 jam. semut ini telah berevolusi dengan cara menangkis pemangsa yang akan menggali mereka. Untuk mengubati gigitan semut ini, perlu menggunakan Poneratoxin (Neurotoxin Pentacosapeptide) kerana kulit akan mengalami kerosakkan akibat luka gigitan semut peluru.

Di dalam pedalaman hutan Amazon orang suku Satere-Mawe, para pemuda yang mengikuti ritual kedewasaan harus memasukkan tangan ke dalam sarung tangan yang sudah di isi semut peluru tersebut selama 10 minit sampai 20 kali. Mereka akan menderita kerana tersengat oleh semut peluru. Setelah selesai, bahagian lengan tangan tersebut akan lumpuh sementara disebabkan racun semut peluru tersebut.

Krdt to Dayak at MalaysiaRia