AWAS!! JIKA ANDA MENGINAP DIHOTEL

403034_292737404095568_100000779313191_752760_525516375_n

Untuk makluman dan perhatian kita semua berhati-hatilah sekiranya anda terutama perempuan muslimah, apabila anda menginap di hotel-hotel, chalet2, hostel atau tempat-tempat persinggahan/penginapan luar, ambil sedikit masa dan cuba pastikan kamera atau apa-apa perakam tiada disekitar bilik mandi atau bilik tidur.

Kerana kemungkinan ini akan berlaku, kamera-kamera sekarang yang semakin kecil dan canggih, amatlah mudah untuk disorok dimana-mana ceruk dan ruang. Ingatlah maruah anda sebagai muslimah/wanita wajib terpelihara dari perkara-perkara yang tidak di ingini.

DarkAzs: Be careful everyone, take a precaution alright

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Kisah Kelebihan Berselawat Ke Atas Rasulullah

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa, "Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku.

Angel wallpaper

Berkata Jibril A.S. :
"Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar."

Berkata pula Mikail A.S. :
"Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu."

Berkata pula Israfil A.S. :
"Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu."

Malaikat Izrail A.S pula berkata :
"Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut ruh para nabi-nabi."

35548708f1c62dee

Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah S.A.W.? Para malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang-orang yang berselawat ke atas Rasulullah S.A.W.

Dengan kisah yang dikemukakan ini, kami harap para pembaca tidak akan melepaskan peluang untuk berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah, Rasul dan para malaikat.

DarkAzs: Jangan kedekut berselawat kepada nabi junjungan kita, terutamanya pada hari jumaat, perbanyakkan salawat pada waktu itu, smoga amal kita diterima oleh Allah swt

Krdt to Taman2Syurga · BerPesaN-pesaN SesaMa InSaN

10 Makanan Yang Akan Membuatkan Anda Tidur Lena

Apa rahsia untuk mendapatkan tidur 7 – 8 jam yang nyenyak? Anda perlu pergi ke dapur dan menikmati satu atau dua dari 10 senarai makanan di bawah ini. Makanan ini akan merelakskan otot yang tegang, menenangkan fikiran dan mengaktifkan hormon untuk membantu anda tidur iaitu serotonin dan melatonin.

Pisang

Pisang seperti ubat tidur alami. Selain mengandungi melatonin dan serotonin dalam jumlah kecil, pisang juga mengandungi magnesium, bahan yang dapat merangsang relaksasi otot

Teh Chamomile

Teh Chamomile mempunyai efek penenang yang dapat menurunkan stress fizikal mahupun mental, membuat teh ini sebagai minuman yang sesuai untuk diambil sebelum tidur

Susu panas

Bukan, ini bukan mitos, segelas susu panas sebelum tidur dapat membantu tidur anda. Susu mengandungi tryptophan, iaitu asam amino yang mempunyai efek sedatif dan kalsium yang membantu otak untuk menggunakan tryptophan.

Madu

Tambahkan madu sedikit di dalam susu atau teh anda. Gula dapat meningkatkan tenaga, tetapi dalam jumlah yang sedikit, gula dapat memberitahu otak anda untuk menurunkan prestasi orexin. Neurotransmiter yang berhubungan dengan kesedaran anda.

KentangSedikit kentang rebus atau kentang panggang di malam hari tidak akan menaikkan berat badan anda. Kentang membersihkan asam yang dapat mengganggu prestasi tryptophan di dalam tubuh.

Oatmeal

Oatmeal sebelum tidur adalah cara terpantas untuk tidur, kerana oatmeal merangsang produksi melatonin di dalam tubuh pada malam hari.

Kacang Almond

Almond adalah kacang yang baik bagi kesihatan jantung. Tetapi almond juga dapat membantu tidur anda kerana mengandungi tryptophan dan magnesium.

Flaxseed

Flaxseed kaya akan asam omega-3 yang dapat membantu memperbaiki mood anda. Pengambilan flaxseed ketika anda sedang mengalami stress atau depresi berat. Tidur anda akan lebih nyenyak.

Roti Gandum

Sepotong roti gandum dan teh akan merangsang insulin di dalam tubuh anda, yang berguna untuk membantu prestasi tryptophan untuk bereaksi di otak. Dimana tryptophan akan diubah menjadi serotonin yang memberi tahu otak ada untuk tidur.

Daging Kalkun (turkey)

Daging kalkun adalah sumber yang sangat baik untuk tryptophan. Tryptophan bekerja ketika perut anda kosong dan tidak ketika anda sangat kenyang. Tetapi 1 sampai 2 potong dari daging kalkun bersama dengan roti gandum pada waktu tengahari hari akan dapat membantu membuat tidur anda lebih nyenyak di malam hari.

DarkAzs: Sape2 yang tak dapat nak tido mlm tuh, ce-try mknn di atas oraitt..

Krdt to dayak at MalaysiaRia

Hantu dan penjelasannya

pontianakHantu telah menjadi satu ikon yang paling ditakuti bukan sahaja bangsa Melayu bahkan seluruh bangsa di dunia. Setiap bangsa memiliki cerita-cerita hantu mereka sendiri. Hantu juga berbeza mengikut bangsa atau tamadun. Seperti bangsa Melayu yang merangkumi kebanyakan negara di nusantara memiliki watak hantu seperti Langsuir, Pontianak dan Pocong.

Pontianak misalnya, sama ada di Indonesia mahupun di Malaysia, ciri-cirinya adalah bergitu mirip iaitu wanita rambut mengerbang, berbaju putih dan suka terbang dari pohon ke pohon. Asal usul Pontianak ini juga bergitu mirip iaitu kononnya disebabkan ibu mati ketika beranak. Namun, ia hanya cerita-cerita orang tua sahaja, sejauh mana kebenarannya sukar untuk dibuktikan.

langsuir

Walaupun demikian, hantu atau jembalang ini hanya memiliki satu persamaan sahaja tidak kira ia berasal daripada tamadun mana sekalipun,ia tidak mampu membunuh manusia.! Ya, ia tidak mampu membunuh manusia, namun ia mampu menyebabkan manusia terbunuh atau hampir terbunuh.!

Bagaiman ia boleh menyebabkan manusia terbunuh?

hantuTelah dikaji oleh para pengkaji paranormal, terdapat hantu yang bersifat baik dan ada yang bersifat ‘nakal’. Ia boleh dilihat dengan warna hantu yang dirakam atau dijumpai. Sebagai contoh, jika hantu itu muncul dengan warna putih, ia adalah hantu jenis baik seperti Casper. Dan jika ia muncul dengan warna hitam, ia adalah hantu jenis nakal dan suka mengacau manusia.

Banyak kejadian yang menyebabkan manusia hampir terbunuh dan terbunuh. Seperti yang berlaku di satu tempat di utara tanah air baru-baru ini di mana seorang pemandu melihat kelibat perempuan cantik berkebaya merah. Terkejut dengan kelibat misteri itu, si pemandu itu terus terbabas dan hampir maut. Beliau bagaimanapun cedera ringan dan mampu untuk menceritakan kembali pengalaman aneh yang dialaminya sehingga sebuah akhbar popular di tanah air menerbitkan peristiwa kemalangan ini di muka hadapan.

langsuirBegitu juga dengan kelibat api misteri yang pernah heboh satu ketika dahulu. Kelibat api misteri ini miskipun belum memakan nyawa namun ia telah menimbulkan kegusaran kerana banyaknya kerugian daripada harta benda. Peristiwa ini pernah berlaku kepada saudara Mohamad Sidek Hamid dan keluarga. Ia menimbulkan rasa takut dan gerun bukan sahaja memikirkan nyawanya yang terancam tetapi juga harta benda yang berada dalam rumah beliau. Dianggarkan beliau kerugian sebanyak RM40,000.00 akibat gangguan misteri tersebut. Akibat trauma dengan kejadian tersebut, beliau sekeluarga terpaksa berpindah rumah dan tinggal di garaj kereta buat sementara waktu.

Hantu menurut ajaran Islam, bagaimana?

Menurut ajaran Islam, hantu adalah jelmaan jin dan syaitan. Tujuan jin dan syaitan hanya untuk menyesatkan manusia. Jadi, antara sebab jelmaan yang menakutkan itu adalah untuk manusia merasa gerun serta takut dan seterusnya menyebabkan mereka ‘menyembah’ mereka sama ada dengan berjumpa bomoh(maksud bomoh syirik) atau menyembahnya secara terus seperti orang-orang asli yang menyembah roh-roh dan amalan bidaah orang Melayu zaman dahulu seperti pembuangan achok dan pulut kuning.

1

Adakah kelibat wajah orang yang meninggal dunia adalah roh si mati?

pocong-arsitex-7

Pendapat sesetengah masyarakat mengenai roh-roh si mati adalah kerana terpengaruh dengan omong-omongan orang kafir yang sering mempercayai roh si mati yang tidak tenang akan sentiasa menganggu manusia terutama keluarga terdekatnya. Pendapat tersebut tidak benar sama sekali.

Apa yang perlu diketahui adalah sebagai orang Islam, kita wajib berpegang kepada hadis Rasullulah saw yang bermaksud:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

“Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”
(Hadith Sahih – Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Maka, diketahuilah bahawa roh-roh si mati tidak akan menganggu manusia kerana terputusnya hubungan antara roh dan manusia seumpama terputus jambatan di atas dua pengkalan.

Jika bukan roh si mati, jadi apakah yang menganggu?

pocongjugapocongSeperti yang diberitahu pada awalnya, yang menganggu manusia hidup bukannya roh manusia tersebut tetapi jin dan syaitan yang mahu berusaha merosakkan akidah manusia. Syaitan tidak pernah puas untuk mengoda anak Adam miskipun dengan sekecil-kecil dan sehalus-halus godaan. Dengan bunyi lolongan si mati dibunuh, ia adalah hasil ‘buatan’ jin dan syaitan. Jangan mudah terpedaya dengan godaan syaitan laknatullah dan sentiasalah berdoa dan berzikir supaya kita hanya takut kepada Allah swt dan bukannya kepada jin dan hantu. InsyaAllah.

Apakah jelmaan jin dan syaitan boleh terakam dengan kamera?

Ya, ada bukti yang boleh menyokong hal ini. Dengan kecanggihan teknologi, jelmaan jin dan syaitan sentiasa terakam dek kamera atau video cam. Seperti yang diketahui, jin dan syaitan adalah berasal daripada unsure api, oleh itu jika ia dirakam menggunakan kamera infra-merah, ia akan menimbulkan elemen haba yang kuat. Bergitu juga sekira menggunakan alat pengukur haba, ia memberikan reaksi yang sama dengan kamera infra-merah.

 

Dark Azs: Kita dah disuapkan dengan cerita cerita hantu dari kecik, rupa hantu tu camne, ape sumer, so, bila dah takut tu, otak akan recall balik citer2 seram, and maybe ape sahaja benda yg menyerupai hantu pun akan dianggap sebagai hantu, padahal takde ape pon. Peringatan kepada diri sendiri gak, tgk byk sgt citer hantu, kekekekekekei, mainan syaitan sumer tuh, betulkan persepsi andaa..

add-my-pin-pocong

Krdt to : takusahrisau