Awas!! Menguap Boleh Berjangkit!!

Tabiat menguap mempunyai kesan negatif kerana ia boleh berjangkit kepada orang lain, lapor satu kajian. Hasil kajian yang disiarkan jurnal Public Library of Science itu, menyatakan menguap adalah ikatan empati yang terjadi dalam sesuatu kelompok sosial.

Kami berusaha memahami faktor paling penting yang mempengaruhi penularan menguap kepada manusia dengan mengumpulkan data selama setahun dari beberapa negara berlainan di dunia, kata ketua pengkaji di Universiti Pisa Itali, Prof Elisabetta Palagi.

Beliau berkata pihaknya melakukan kajian ke atas 109 dewasa, 53 daripadanya lelaki di Eropah, Amerika Utara, Asia dan Afrika selama 12 bulan. Sebelum ini menguap sering kali dikaitkan dengan tanda keletihan, tekanan atau perasaan bosan.

Kami membahagikan mereka kepada dua kumpulan dengan kelompok pertama menjadi orang yang mula menguap dan satu kelompok adalah pihak yang menghadapi mereka yang menguap, katanya.
Prof Palagi berkata, sepanjang tempoh kajian, pihaknya mendapati ada 480 kes menguap dengan setiap seorang mula menguap dalam tempoh tiga minit.

Kajian menunjukkan hampir separuh daripada responden yang mudah terjangkit menguap adalah mereka yang kenal satu sama lain seperti keluarga, teman rapat dan orang asing atau baru dikenali. 
Faktor paling penting yang menyebabkan seseorang itu boleh menularkan tabiat menguap bukanlah kaum, warna kulit, jantina atau usia, tetapi lebih kepada bentuk hubungan dan keakraban antara mereka, katanya.

DarkAzs: Setan ketawa berjamaah kot, kuikuikuikuikuikui

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Sungai di atas Sungai, Menakjubkan

Jambatan air Magdeburg adalah saluran air navigasi di Jerman yang menghubungkan Elbe-Havel ke Metteland dan memungkinkan kapal-kapal meyeberang di atas sungai elbe setinggi 918 meter…

Pembangunan air ini di jalankan sejak tahun 1930,adanya perang dunia ke 2 dan pecahan Jerman kepada 2 bahagian maka projek terusan ini ditunda hingga 1997..Saluran air itu akhirnya  selesai dan di buka untuk umum pada tahun 2003…

 

DarkAzs: Perrgghh, pengangkutan awam diorang nih kapal n ferri kott

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

JANGAN GUNA MINYAK MASAK YANG TELAH DIGUNAKAN, BAHAYA!!!

Dulu semasa saya berada di’asrama,tinggal dalam suasana rumah bujang bersama rakan-rakan.Selalunya apabila kami mengoreng ikan,atau mengoreng makanan ringan seperti kentang,cucur kodok,lebihan minyak masak itu kami akan simpan untuk di’guna pakai semula.Kalau buang membazir maklum’lah nak jimat perbelanjaan dapur. Rupanya jikalau minyak masak yang telah digunakan,diguna semula akan mendatangkan bahaya kepada kesihatan.Jadi kepada yang selalu berulang kali menggunakan minyak masak yang sudah digunakan,baiklah hentikan aktiviti ini kerana ianya mendatangkan implikasi buruk kepada kesihatan diri,seperti yang diberitakan pada petikan dibawah Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali. “Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

“Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang” katanya ketika dihubungi The Star.

Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

“Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat,” kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

Minyak Masak JANGAN GUNA MINYAK MASAK YANG TELAH DIGUNAKAN BAHAYA

DarkAzs: Alamakk, dulu slalu jugak dinasihatkan supaya tak pakai balik minyak terpakai, tpi pakai gak, biler baca ni, errrkk

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Bacaan “Amin” yang betul dalam solat

berdoa1

Maklumat ini di salin daripada Buku 239 Kesalahan Di Dalam Solat – karangan Abdullah Al-Qari Hj Salleh m/s 34

Al-Muhaddith Muhammad Ibn Madyan pernah menulis di dalam kitabnya;

Bacaan Amin terdapat empat (4) bentuk:

1. Aaaaaaamiin iaitu secara Mad (3 alif atau 6 harakat) dan takhfif (meringan tanpa tasydid). Inilah bacaan yang paling jelas dan masyhur.

2. Aaamiin iaitu secara qasar (pendek) sekadar 1 Alif atau 2 harakat dan takhfif.

3. Eemiin iaitu secara Imalah (Bunyi melencung)

4. Aaaaaaammiin iaitu secara Mad (3 Alif) dan tasydid mim.

Dua bacaan yang pertama adalah masyhur. Menurut Imam Nawawi: Bacaan yang terpilih adalah yang pertama (rujuk Al-Adzkar)

Ada 4 perbezaan ucapan Aamiin iaitu:

 

1. Amin , أَمِيْنٌ (a: pendek, min: pendek),

ertinya ‘orang yang amanah atau terpercaya’.

2. Aamin, أٰمِنْ (a: panjang, min: pendek),
ertinya ‘berimanlah’ atau ‘berilah jaminan keamanan’.
Ketika shalat, kita tidak boleh membaca “Amin” dengan dua cara baca di atas.

3. Aamiin, آمِّيْنَ (a: panjang 5 harakat, mim: bertasydid, dan min: panjang),
ertinya ‘orang yang bermaksud menuju suatu tempat’.

Ada sebahagian ulama yang memperbolehkan membaca “Amin” dalam solat dengan bentuk bacaan semacam ini. Demikian keterangan Al-Wahidi. Imam An-Nawawi mengatakan, “Ini adalah pendapat yang sangat aneh. Kebanyakan ahli bahasa menganggapnya sebagai kesalahan pengucapan orang awam. Beberapa ulama mazhab kami (Mazhab Syafiee) mengatakan, ‘Siapa saja yang membaca ‘Amin’ dengan bentuk ini dalam solatnya maka solatnya batal.’” (At-Tibyan fi Adab Hamalatil Qur’an, ms. 134)

4. Aamiin , أٰمِيْنَ (a: panjang 2 harakat kerana mengikuti mad badal, min: panjang 4–6 harakat kerana mengikutimad ‘aridh lis sukun, dan nun dibaca mati),
ertinya ‘kabulkanlah’. Inilah bacaan “Amin” yang benar.

Meng ‘Amin’ kan Bacaan al-Fatihah

Soalan:

Assalamulaikum wrt;
Jelaskan cara meng ‘Amin’ kan bacaan al-Fatihah di dalam sembahyang berjemaah mengikut sunnah?

Abu Ahmad Amin, Subang Jaya

Jawapan:

Selepas membaca Al Fatihah, kita disunatkan membaca amin yang bermakna "Perkenankanlah ya Allah…". Apabila kita solat berjemaah, maka makmum tidak boleh mendahului bacaan amin imam. Dalam hal ini Abu Hurairah meriwayatkan sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Dawud dan Daruquthni dengan sanad yang shahih sebagai berikut: "Adalah Rasulullah SAW apabila telah selesai membaca Ummul Quran (al-Fatihah) ditinggikan suaranya, lalu baginda membaca amin".

Adapun berkenaan dengan ucapan amin makmum dalam solat berjemaah, abu Hurairah meriwayatkan sebagai berikut: "Bersabda Nabi SAW: "Apabila imam membaca amin hendaklah engkau membaca amin, kerana sesungguhnya para malaikat membaca amin bersama dengan bacaan imam. Sesiapa yang bersamaan bacaan aminnya dengan ucapan amin para malaikat, sesungguhnya akan diampunkan (Allah) dosa-dosanya yang terdahulu". (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Sekiranya ada keraguan, silalah bertanya kepada ustaz yang lebih arif ya.

221785_208032475896617_193158954050636_652644_2425893_n

DarkAzs: Maklumat bermanfaat utk kita semua, sebarkan ye

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Lelaki Paling Busuk di Dunia

Bagi kita tidak mandi selama beberapa hari pasti sudah menimbulkan gatal-gatal dan tentunya bau badan yang tidak sedap, sehingga kita sendiri merasa tidak selesa.

Namun tidak bagi Kailash Singh, lelaki berumur 65 tahun , seorang petani ini tidak pernah mandi selama 37 tahun. Oleh kerana kebiasaan ‘buruk’nya ini, Kailash dinobatkan sebagai ‘lelaki terbusuk’ di dunia.

Bukan hanya dia tidak pernah mandi, Kailash juga tidak pernah memotong rambutnya sejak tahun 1974. Kini, rambutnya telah sepanjang 6 kaki atau lebih kurang 1.8 meter.

Perkara tersebut dilakukan Kailash kerana mengikut kepercayaannya dari seorang bahawa iaitu seorang ketua agama yang memberi jaminan akan memiliki anak lelaki jika mengikuti ajarannya. Singh kini memiliki tujuh orang anak perempuan.

Setiap hari, Singh yang sebagai petani tersebut menghabiskan masa menggembala lembu dibawah terik panas matahari yang suhunya mencapai 47 celsius. Namun dia tidak pernah membersihkan tubuh. Malah, Sign melakukan aktiviti mandi api setiap malam, berdoa kepada Dewa Siwa dan menari-nari mengelilingi api unggun. Ritual ‘mandi api’ dipercayainya mampu membersihkan dirinya.

Keluarganya mengaku amat tersiksa akibat perangai Singh yang tidak mandi. Namun mereka kini tidak lagi mencuba memujuk dan memaksanya mandi ke sungai.

Isterinya, Kalavati Devi, 60, berkata berusaha sekuat tenaga mencuba suami mandi namun usaha tersebut malah berakhir dengan pergaduhan. Isterinya juga mengancam menolak tidur sekatil jika Singh tidak mandi, namun Singh tetap berkeras tidak mahu mandi dan setia mengikuti keyakinannya.

DarkAzs: Uweeekksss bau busoookk!!!

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia and isuhangat.net

10 Doktor Paling Kejam

10. Jack Kevorkian


Dikatakan bahawa ia membenarkan 130 atau lebih daripada pesakit untuk mati dengan bantuannya.
Kevorkian mencipta enjin EUTHANASIA sendiri yang akan membolehkan seorang pesakit untuk mati dua cara. Yang pertama adalah “Thanatron”, yang menggunakan infus untuk menyuntik pesakit dengan garam, sodium thiopental, dan kalium klorida. Dia juga menggunakan “Mercitron,” yang melibatkan masker gas karbon monoksida yang memanfaatkan. Akhirnya, tindakan-tindakannya diselidiki dan beliau ditangkap atas tuduhan pembunuhan tingkat dua dan menjawat penjara-masa dari 1999-2007, tetapi hari ini adalah pembebasan bersyarat.

9. Walter Freeman


Meskipun bukan doktor yang normal,
Walter Freeman adalah seorang ahli saraf yang lulus dari Yale dan University of Pennsylvania Medical School. Bahkan meskipun ia tidak berangkat dengan niat jahat, Freeman menyelesaikan lebih daripada 3.500 lobotomi di AS, terutamanya Rosemary Kennedy dan banyak lainnya. Sementara hari ini lobotomi jarang digunakan, Freeman membantu untuk menyempurnakan mereka dan membuat kemasyhuran selepas mampu menyelesaikan mereka berjaya dan “menyembuhkan” pesakit. Namun, Freeman tampaknya menjadi sangat bersemangat; menggunakan pemecah es daripada dapur untuk menyelesaikan Lobotomi, menyelesaikan lebih daripada 20 lobotomi dalam satu hari tanpa menggunakan seorang doktor bedah, dan bahkan membolehkan media untuk menonton Lobotomi dilakukan yang pada akhirnya berakhir dalam kematian , sebagai pemecah es menyelinap ke otak pesakit. Percaya atau tidak, sepertinya Freeman unbothered oleh kematian manusia dan meneruskan untuk melakukan operasi lain.

8. Harry Howard Holmes (Herman Mudgett)


Harry Howard Holmes, yang lahir adalah
Herman Mudgett, adalah pembunuh berantai pertama yang akan digantung di Amerika. Dia pergi ke University of Michigan Medical School pada tahun 1884 untuk menjadi seorang doktor. Beliau sering mencuri mayat dari makmal sekolah dan mereka yang kurang upaya, dan kemudiannya mendakwa bahawa orang-orang itu telah terbunuh secara tidak sengaja. Melalui ini, ia mampu mengumpul insurans daripada dasar yang dia keluarkan pada setiap orang. Setelah dia lulus, ia pindah ke Chicago. Di sini, ia meyakinkan pekerja apotek tempatan untuk membenarkan dia mengambil alih pemilikan sebuah hotel. Di hotel, ia bereksperimen dengan tubuh, sering kali memilih wanita untuk menjadi mangsa dan mengcekik sampai mati. Mayat-mayat itu dibedah, dibuang daging mereka untuk dijadikan kerangka model. Dia kemudian menjual tubuh untuk sekolah perubatan.

7.Arnfinn Nesset


Meskipun secara teknikal bukan doktor,
Arnfinn Norway Nesset adalah seorang jururawat yang dituduh membunuh 22 daripada pesakit-pesakitnya. Semua 22 daripada mereka dibunuh dengan suntikan mematikan Curacit, yang merupakan ubat relaksasi otot. Kerana pilihan ubat, penyiasatan untuk mendapati Nesset bersalah daripada jenayah itu sukar. Curacit adalah ubat yang lembur menjadi sangat sulit untuk dikesan dalam tubuh. Penyelidikan itu berlangsung dua tahun dan pada akhir persidangan lima bulan, ia didapati bersalah membunuh 22 orang dan dikenakan 21 tahun di penjara, yang maksimum dalam hukum Norway. Pada tahun 2004 dia dibebaskan, dan dikatakan hidup di bawah nama yang berbeza di suatu tempat di Norway.

6.Carl Clauberg


Salah satu daripada dua doktor perubatan
Jerman Nazi pada senarai, Carl Clauberg adalah salah satu daripada banyak doktor yang melakukan eksperimen di banyak kem konsentrasi Nazi, khususnya Auschwitz. Selepas menerima pangkat ketua doktor dan mempelajari ginekologi, ia menjadi profesor ginekologi di Universiti Königsberg. Setelah menjadi Nazi pada tahun 1933, Clauberg, pada 1942, mendekati Heinrich Himmler dan menyarankan percubaan tentang sterilisasi massal untuk perempuan. Himmler bersetuju dan ditugaskan Clauberg ke Block nombor 10 di kem. Clauberg sangat ingin untuk mencari yang murah dan mudah untuk mensterilkan perempuan. Sering kali dia menggunakan asid cair yang disuntikkan ke dalam rahim wanita. Para wanita yang indung telur mengalami kerosakan telah mereka dihapuskan dan kemudian dihantar ke Berlin untuk kajian lanjut. Kadang-kadang pesakit dibunuh supaya autopsi yang akan dilakukan. Dikatakan bahawa 300 orang perempuan sedang melakukan percubaan pada selama waktu ini. Clauberg akhirnya ditangkap, dibebaskan, dan ditangkap lagi, tetapi meninggal sebelum diadili.

5.John Bodkin Adams


John Bodkin Adams adalah seorang doktor umum yang punya kehidupan yang penuh dengan pembunuhan dan penipuan. Dikatakan bahawa sejak 1946-1956, lebih dari 160 pesakitnya meninggal curiga. Keluar daripada mereka yang meninggal, 132 daripada mereka meninggalkan wang atau barang berharga lain untuknya di surat wasiat mereka, yang kemudiannya dijumpai untuk menjadi curang dan ditulis oleh Adams sendiri. Membunuh pesakit-pesakitnya, Adams sering digunakan ubat resep atau ubat penghilang rasa sakit yang diberikan secara berlebihan, yang pada akhirnya membunuh pesakit. Dia ditemui curiga dan akhirnya dibawa ke mahkamah selepas banyak melihat bahawa banyak pasiennya sedang tenat dengan cepat dan dengan cepat. Dia juga dituntut untuk penipuan, ketika ia menandatangani dan menulis pesakit akan tanpa notis. Kasusnya itu, bagaimanapun, menubuhkan efek ganda dalam istilah hukum, yang adalah ketika seorang doktor akan memberi rawatan dengan harapan dapat menghilangkan rasa sakit, tetapi juga akan memendekkan hidup.

4.Harold Shipman


Harold Shipman berdiri sebagai satu-satunya doktor Inggeris dalam sejarah yang telah dinyatakan bersalah membunuh pesakit-pesakitnya. Banyak yang mengatakan dia adalah yang paling dikenali keluasan produktif pembunuh berantai dalam sejarah. Dia telah dinyatakan bersalah membunuh 218 orang, tetapi jumlah sebenar mungkin dua kali ganda, kerana beberapa korban tidak dapat dikenalpasti. Pada 1974 ia menjadi doktor umum di West Yorkshire, dan setahun kemudian ditemui penempaan resep untuk pethidine untuk kegunaan peribadi. Beliau didenda tapi bisa terus bekerja. Seiring waktu, banyak pasiennya meninggal, sebahagian besar kerana suntikan diamorfin. Banyak yang prihatin tentang terus meningkatnya jumlah bentuk kremasi Shipman itu memeterai. Beliau juga didakwa dengan menempa bermanfaat pesakit. Meskipun ditetapkan untuk melayani hukuman seumur hidup setelah dinyatakan bersalah daripada 15 pembunuhan pada bulan Januari 2000, Shipman adalah dimasukkan ke dalam penjara selama empat tahun, tetapi pada 13 Januari 2004 gantung diri di sel penjara.

3. Michael Swango


Walaupun secara rasmi dituduh hanya tiga pembunuhan, banyak yang mengatakan bahawa
Michael Swango mengorbankan beberapa sebagai 30 orang, tetapi sebanyak 60 selama karirnya sebagai doktor di beberapa negara bahagian yang berbeza dan kemudahan perubatan. Semuanya berawal ketika ia memasuki Southern Illinois University Medical School dan dikatakan mempunyai minat dengan pesakit tenat. Setelah lulus, meskipun diusir, ia diterima untuk magang di Ohio State University. Di lantai yang ia bekerja pada, jururawat sering melihat bahawa pesakit-pesakit ini, yang pernah sihat, akan mati tanpa amaran. Pada satu titik, seorang jururawat melihatnya menyuntikkan sesuatu kepada pesakit yang kemudian menjadi sakit. Setelah kehilangan magang ia kembali ke Inllionis dan bekerja sebagai seorang EMT, di mana ia akan meracuni paramedis. Dia akhirnya ditangkap kerana memiliki arsenik dan jenis racun. Setelah lebih banyak kematian dan konflik, Swango tertangkap, dan mengaku membunuh tiga daripada pesakit. Hari ini, Swango adalah melayani hidupnya istilah di ADX Florence.

2. Shiro Ishii


Shiro Ishii adalah ahli mikrobiologi Jepun serta doktor. Dia adalah Leftenan Jeneral Unit 731, yang merupakan unit perang biologi selama Perang China-Jepun. Meskipun dikenali sebagai memaksa dan egois, Ishii unggul di sekolah dan ditempatkan di Rumah Sakit Angkatan Darat ke-1 di Toyko. Orang yang mengawasi dia sudah sangat terkesan, dan ia menerima perubatan pasca-sarjana pendidikan di Universiti Empayar Kyoto. Pada tahun 1942, Ishii memulakan ujian tentang perang kuman dengan menggunakan bom, senjata api, dan kaedah lain. Dia menguji POW kuman di China mahupun di sivil. Dia lakukan pada waktu menggunakan senjata di medan perang. Dalam hal apapun, Ishii memuat eksperimen manusia ke dalam tangannya sendiri, dan dikatakan bahawa puluhan ribu orang meninggal, kerana senjata yang terkena Antraks, kolera, yang pes, dan lain-lain. Beliau juga melakukan percubaan pada orang lain seperti dipaksa aborsi, simulasi serangan jantung, stroke, hipotermia, dan radang dingin, dan bahkan vivisections.
1. Josef Mengele


Sebagai Pegawai SS Jerman serta doktor Nazi,
Josef Mengele mungkin nama yang paling dikenali dalam senarai ini. Ia dikenali sebagai “Malaikat Maut” atau bahkan “Cantik Iblis,” Mengele adalah doktor utama yang bertanggungjawab atas yang menentukan tahanan yang terbaik untuk menjaga buruh paksa, dan yang terlalu lemah dan perlu untuk dibunuh. Tidak hanya Mengele memilih nasib jutaan, dia juga dikenali luas kerana eksperimen manusia. Di Auschwitz, Mengele sangat tertarik untuk mempelajari lebih lanjut tentang hereditas dan sering melakukan percubaan pada kembar. Dikatakan bahawa ia membawa 10 daripada mereka, menempatkan mereka untuk tidur dan kemudian digunakan kloroform untuk membunuh mereka, dan membedah masing-masing untuk membandingkan tubuh. Beliau juga melakukan percubaan adalah dua anak kembar itu dijahit bersama-sama dengan pembuluh darah mereka untuk membuat kembar siam. Selain eksperimen ini, ia juga melakukan eksperimen tentang cara menukar warna mata dengan celupan disuntikkan ke iris, mengamputasi ahli badan dan cuba untuk melekatkan kembali mereka, dan sterilisasi wanita.

 

DarkAzs: Errrkk ngeri weehh, ape punya doktor daaaa!!

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Captain Barbarosa (Pirates of The Carribean) ialah pelaut Islam menjadi mangsa propaganda

Anda yang gemar membaca komik Asterix dan anda yang pernah menonton filem ‘Pirates of The Carribean’, tentu ingat watak jahat ‘Barbarossa’ bukan? Sejak zaman pertengahan, aneka macam karya fiksyen Eropah dan Amerika biasa menggunakan nama Barbarossa untuk menamakan watak seorang penjahat (biasanya seorang lanun laut jahat).

The Barbarosa Brothers

Pada abad ke-15 Masihi, di Laut Mediterranean ada dua pelaut bersaudara yang disebut The Barbarossa Brothers. Kedua-dua tokoh ini menjadi legenda dalam dunia lautan dan merupakan tokoh pelaut yang sangat ditakuti orang-orang Eropah pada zamannya.

Kebiasaannya ialah merampas barang-barang berharga yang dibawa oleh kapal-kapal milik kerajaan-kerajaan Eropah yang melintasi Laut Mediterranean. Awak kapal yang dirampas biasanya diberi dua pilihan; mati kerana melawan atau hidup dengan menyerah secara sukarela.

Siapakah sebenarnya Barbarossa yang sangat ditakuti oleh orang-orang Eropah selama berabad-abad itu? Mengapa hingga zaman sekarang nama itu terus menghantui benak dan fikiran mereka?

Barbarossa bukanlah sebuah nama. Barbarossa merupakan kata dalam bahasa Latin-gabungan dari kata barber (janggut) dan rossa (merah). Jadi Barbarrossa bererti janggut merah. Barbarossa merupakan julukan yang diberikan oleh para pelaut Eropah kepada adik-beradik Aruj dan Khairuddin dari Turki. Kedua-dua adik-beradik ini hanyalah pelaut-pelaut biasa yang rutin belayar di kawasan perairan Greece dan Turki.

Awal Gerakan Barbarosa

Pada suatu hari, tanpa sebab yang jelas, kapal milik keluarga mereka diserang secara kejam oleh kapal tentera Knight of Rhodes. Dalam peristiwa ini, adik bongsu Aruj dan Khairuddin terbunuh. Aruj dan Khairuddin sangat sedih dengan kematian adik bongsu mereka.

Sejak saat itu, mereka melakukan aksi lanun terhadap semua kapal-kapal tentera milik kerajaan-kerajaan Kristian. Aksi-aksi mereka sangat menggemparkan dan membuat mereka ditakuti tentera Kristian. Aruj dan Khairuddin pun kemudian dikenali sebagai The Barbarossa Brothers Pirates kerana kedua-duanya berjanggut merah.

Kaum Eropah menyebut Barbarossa sebagai lanun laut, walaupun tidak ada bendera hitam dan tengkorak yang menjadi simbol lanun. Bendera yang dipasang Aruj dan Khairuddin di kapal mereka adalah sebuah bendera berwarna hijau mengandungi kaligrafi doa Nashrun minallaah wa fathun qariib wa basysyiril mu’miniin, wahai Muhammad, empat nama khulafaur rasyidin, pedang Zulfikar dan bintang segi enam Yahudi (Bintang David) kerana anak kapal yang dipimpin kedua bersaudara ini terdiri daripada orang-orang Islam dari bangsa Moor, Turki, dan Sepanyol, serta beberapa orang Yahudi.

Pada tahun 1492 M, Andalusia yang sejak tahun 756 M dikuasai oleh Daulah Khilafah Islamiyah, jatuh ke tangan Pasukan Salib yang terdiri daripada pasukan gabungan Aragon dan Sepanyol. Dalam peristiwa penaklukan Andalusia ini, berjuta-juta orang Islam dan Yahudi tewas dibantai pasukan yang dipimpin Raja Ferdinand II dari Aragon.

PERJUANGAN JIHAD Barbarosa

Peristiwa itu mengubah haluan misi dendam Aruj dan Khairuddin menjadi misi Jihad Islam. Berganding bahu bersama sekumpulan militan bangsa Moor, mereka kemudian menyelamatkan puluhan ribu Umat Islam dari Sepanyol ke Afrika utara (Maghribi, Tunisia dan Algeria). Kemudian mereka membina pangkalan pertahanan laut di Algeria untuk menghalang gelombang serangan Pasukan Salib dari jalur Afrika Utara menuju Tanah Suci Palestin.

Khalifah Islam ketika itu, Sulaiman I, mendengar cerita-cerita kehebatan Barbarossa bersaudara. Sulaiman I sangat kagum pada heroisme mereka. Kerana prestasi mereka di lautan, akhirnya Sulaiman I mengangkat Aruj dan Khairuddin sebagai Kapudan Pasha (Panglima Tentera Laut) Khilafah Islamiyyah untuk memantapkan Tentera Laut Daulah Khilafah Islamiyah yang amburadul.

HASUTAN PIHAK SEPANYOL

Pada tahun 1518 Sepanyol berjaya menghasut Amir bandar Tlemcen (Tilmisan) untuk melancarkan pemberontakan kepada kepemimpinan Aruj. Aruj kemudian menyerahkan pemerintahan Algeria kepada Khairuddin untuk sementara. Lalu ia memimpin pasukan untuk berangkat ke Tlemcen. Hati Aruj sangat pilu kerana dia malah berperang dengan saudara sendiri sesama Muslim. Akibatnya dia kurang menumpukan perhatian dan pasukannya kucar-kacir.

Aruj sempat melepaskan diri, namun banyak pasukannya yang tertangkap. Kerana hubungan emosionalnya dengan anak buahnya, Aruj kembali ke Tlemcen untuk bertempur dan dia gugur dalam pertempuran tersebut.

Dengan gugurnya Aruj, kepimpinan Tentera Laut Daulah Khilafah Islamiyah beralih ke tangan Khairuddin. Sepanyol mengira bahawa era kejayaan Barbarossa di Laut Tengah telah berakhir. Lalu, dengan yakin, Sepanyol menghantar 20,000 tenteranya ke Algeria. Pertempuran hebat pun berlaku, namun Khairuddin berjaya menewaskan pasukan laut tersebut.

Sejarah dan Kehebatan Pasukan Janissary

Dengan meminimumkan ancaman dari negeri sekitar Algeria, selain ancaman utama Sepanyol, Khairuddin kemudian meminta kepada Khalifah Sulaiman I agar kuasa Amir Tunisia dan Tlemcen dialihkan kepadanya. Sulaiman I pun setuju. Pada 1519, Khalifah mengangkat Khairuddin sebagai beylerbey (Bakhlair Baik) atau wakil Khalifah untuk wilayah Algeria dan sekitarnya. Kemudian Khairuddin juga ditugaskan untuk memimpin pasukan tentera elit Daulah Khilafah Islamiyah, Pasukan Janissary.

Dalam masa kepimpinan Khairuddin, Pasukan Janissary berjaya melakukan banyak penyelamatan Umat Islam di Andalusia. Tercatat mereka melakukan 7 kali pelayaran dengan 36 buah kapal untuk mengangkut Umat Islam Sepanyol yang diburu seperti haiwan oleh Ferdinand II dan Pasukan salibnya.

Pertengahan dekad 1520-an, Pasukan Darat Janissary yang dipimpin oleh Khalifah Sulaiman I berjaya memenangi semua pertempuran darat. Pada masa yang sama, Pasukan Laut Janissary di bawah pimpinan Khairuddin juga berjaya mengawal lalu lintas pelayaran di Laut Tengah sepenuhnya. Keadaan ini membuat Pasukan Salib Kristian Eropah menjadi keruan.

Akhir Gemilang Barbarosa Sebelum Kematiannya

Tahun 1538, Pasukan Salib Gabungan Itali-Sepanyol menyerang Preveza yang ketika itu merupakan pelabuhan penting di Laut Tengah. Andrea Doria memimpin 40 kapal dan Barbarossa hanya memimpin 20 kapal. Namun dengan kecerdikannya, Barbarossa memecah armadanya ke tiga arah dan memerangkap Pasukan Andrea Doria di tengah-tengah dan kemudian mengebom armada Andrea Doria habis-habisan.

Andrea Doria dan armada lautnya pun lari dari pertempuran. Walau begitu, Khairuddin tidak mengejarnya kerana dia tidak mahu berperang di laut lepas, mengingati kapal-kapal armada laut Sepanyol mempunyai peralatan yang lebih canggih. Apalagi ia hanya memimpin 20 kapal.

Tiga tahun kemudian, Pasukan Salib Gabungan Sepanyol-Genoa kembali menyerang Algeria dengan kekuatan 200 kapal. Mereka sengaja melancarkan serangan di luar musim pelayaran, untuk mengelakkan pertemuan dengan Pasukan Barbarossa. Rakyat Algeria di bawah pimpinan Hasan Agha berjuang sekuat tenaga untuk mempertahankan Algeria. Charles V dan Andrea Doria yang memimpin serangan tidak menjangka bahawa pertahanan dan strategi perang Hasan Agha sangat matang, sehingga armadanya pun kacau-bilau.

Ketika itu pula tiba-tiba badai laut dahsyat menghentam Laut Mediterranean. Andrea Doria dan Charles V berjaya selamat, dan kembali ke negerinya dengan kekalahan pahit.

Tahun 1565, di penghujung usia, Khairuddin Barbarossa memimpin pasukan untuk merebut Malta dari tangan Knight of St. John. Namun dalam pertempuran itu, Khairuddin gugur. Kemudian Khairuddin dimakamkan di Istanbul. Berhampiran kuburnya dibina sebuah masjid dan madrasah untuk mengenangnya. Hingga kini makam tersebut masih dijaga untuk menjadi bukti kepahlawanan Khairuddin atau dikenali sebagai Barbarossa yang namanya masih ditakuti bangsa Eropah hingga zaman sekarang.

DarkAzs: Aye Captain!!! Rupanya bekas captain Black Pearl yg dsebut sebutkan dalam filem Pirate of Carribean nih betul2 ade yerr, SubhanAllah

KRdt to Mat Yuiih at MalaysiaRia