Sesama Manusia, selesaikanlah hari ini juga!!

tua

Kitanya bukannya lama lagi atas dunia ni.

Kita selamanya tidak boleh menongkat langit pun.

Dunia (bumi) ini bukan selama-lamanya tempat tinggal kita.

Akhirat jualah negara yang abadi.

Usia kita sudah semakin tua.

Sama macam umur bumi juga. Dua tua pun. Macam nenek bongkok tiga. dah sakit sana sini.

Tubuh kita sudah semakin lemah.

Tenaga kita pun sudah tidak sekuat dulu.

Mata kita pun tak secerah dulu.

Rambut tak sebanyak dan sehitam dulu.

Kulit pun dah tak setegang dan segebu dulu.

Gigi pula dah tak seasli dulu.

images3Hmmm…

Bak kata, rumah sudah kata pergi dan kubur pun sudah menjemput ‘mari’.

Sampai masanya Allah akan panggil kita pulang mengadapNya.

INNA LILLAH = kita semua milik dan kepunyaan Allah.

WA INNA ILAIHI ROJI’UN =Dan kita semua akan kembali kepadaNya.

Bukankah kat Jepun sana baru saja jadi gempa bumi dan Tsunami ?

Bukahkah laporan mereka yang terkorban dan hilang dlaporkan mencecah 26000 orang?

Mereka semua pergi mana?

Mereka main sorok-sorok kah?

Tidakk!!!

Allah sudah panggil mereka. Allah sudah jemput mereka ke pangkuanNya.

Ingat!! giliran kita semua akan tiba juga.

WA INNA INSYA ALLAH BIKUM LAQUNNNN…

“Kami semua (yang masih hidup lagi ni) , jika dikehendaki Allah, akan bertemu (join) dengan kamu (ahlul kubur) juga akhirnya.”

Nak lari mana??

Suka atau tidak, kita akan berangkat jua.

Bersedia ataupun tidak akan pergi juga.

‘Pergi tak kembali,’ bak kata al Marhum Ustaz Asri Ibrahim.

Ramai sudah yang telah berangkat pergi. Kita juga akan pergi. Kita semua bukannya takkan mati. Cumanya belum mati.

Perhatikanlah! Mana pakcik dan makcik kita?

Ramai yang telah berkampung di sana.Di Barzakh sana.

Mati tu kan perkara yang mendatang? Maka ia sedang mendatangi kita. Bahkan setiap perkara yang mendatangi kita itu hakikatnya semakin hampir mendekati kita. Kita saja yang leka dan buat tak tak nampak. Buat b**** dan berlagak sombong.

Semalam (berita hari khamis), aktres legenda Hollywood, Elizabeth Taylor yang mempunyai sepasang mata ungu juga telah meninggal dunia semasa berusia 79 tahun.

Apakah namanya yang mahsyur dan kekayaannya boleh menahan Malakut maut dari mengambil nyawanya?

Ya Salamm, nak tahan umur kita supaya tidak tua pun kita tak mampu.

Makanya….

Apa yang patut kita lakukan menjelang kematian kita sekarang ialah banyakan bertaubat dan beristighfar.

Banyakkan beramal soleh, mengumpul pahala dan menambah amal bakti.

Menuntut ilmu, beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah.

Dengan manusia pula bagaimana?

Ya, bagimana bentuk taubat kita dengan manusia?

Elokkanlah hubungan kita dengan sesama manusia khasnya kaum kerabat, ahli keluarga dan sahabat handai kita.

Tutupilah keaiban orang.
Berbaik-baiklah dengan jiran tetangga dan berdamailah musuh-musuh kita.

Apa?? Nak bermusuh sampai mati? Sampai dalam kubur?

Ohhh, sudah-sudahlah tuu. Apa nak jawab dengan Allah dalam kubur dan di padang Mahsyar nanti.

Cukup-cukuplah tu.

wewerNak bawa kemana semua tu??

Nanti kita sorang-sorang sahaja dalam kubur.

Kita nak kubur kita yang macam mana?

Taman syurga atau lubuk api neraka?

Terhadap orang yang kita zalimi, kita fitnah, kita umpat, kita aibkan maka segeralah memohon kemaafan.

Barang orang yang kita ambil, curi dan rampas atau ambil tanpa kebenaran, maka hendaklah dipulangkan segera.

Itupun selagimana kita mengaku diri kita Muslim sejati.

Nabi SAW pesan kita ‘Minta hahal hari ini segera’ (Fal yatahallaluhul yaum).

Ya, hari ini…Bukannya esok.

Yakinkah kita dapat hidup sampai esok??

Ohhh, malam ni pun ramai yang kan mati. Banyak orang yang tidurnya malam ni merupakan tidurnya yang terakhir.

Sebab itu Nabi SAW suruh selesaikan hari ini juga! Sekarang! Bukannya esok lusa. esok lusa belum tentu ada buat kita.

Takutlah kepada Allah. Takutlah siksa dan azabNYa. Takutlah memarahan dan kemurkaan Allah!!!

Berapa ramai lagi manusia yang mahu kita zalimi?

Berapa banyak lagi keaiban saudara muslim kita yang mahu kita sebarkan?

Berapa banyak lagi keaiban orang yang mahu kita dedahkan?
Allahhhh…

Bukankah diri kita sendiri pun penuh dan berselimut dengan keaiban?

Tahanlah lidah kita semua daripada menutur dan melafazkan kata fitnah, kata dusta, pembohongan, maki hamun, caci mencaci dan seumpamanya.

Andai kita seorang Muslim kawallah lidah kita. Usah kita mengaibkan saudara-saudara kita. Berhentikanlah semua dosa-dosa itu sebelum denyut jantung kita tiba-tiba terhenti.

Kawallah nafsu jahat kita. Kawallah lidah kita. AMLIK ‘ALAIKA LISANAKA!

Kawallah niat-niat di hati kita. Sesungguhnya Allah maha mengetahui segala perbuatan kita samada yang terang maupun yang tersembunyi juga apa yang tersirat di hati kita.

Hanya inilah jalan keselamatan kita di dunia dan di akhirat sana.

Terima, hayati dan renungkanlah dalam-dalam selagi diri kita Muslim. Selagi kita beriman.

Krdt to Ida Syuhada at MalaysiaRia

Advertisements

Komen jangan tak komen yerr, nanti saya bagi hadiah d^^,b

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s